UNDRWRLD
Theater FroeFroe
UNDRWRLD trailer (10+) from Theater FroeFroe on Vimeo.
Voortekens

Ken
je het theatergezelschap? Welk soort stukken brengt het? Welk
imago/profiel heeft het? Wie is de regisseur?Theater FroeFroe is een Belgisch gezelschap dat bekend staat om zijn
innovatieve en visueel rijke producties. Ze maken gebruik van poppen,
muziek en multimediatechnieken om verhalen te vertellen die vaak gebaseerd
zijn op klassieke en mythologische thema's. op hun website omschrijven ze
zichzelf als volgt: 'Theater Froe Froe maakt indrukken, hersenspeelsels
en laat dingen tot leven komen vol humor, horror, poëzie en rock'n'roll.'
(Froefroe - FroeFroe, z.d.)
Het gezelschap heeft een
reputatie opgebouwd voor het creëren van voorstellingen die zowel kinderen, jongeren
als volwassenen aanspreken. De regisseur van UNDRWRLD is Marc Maillard, gekend
om zijn creatieve en experimentele benadering van theater.
Mikt
de opvoering op een specifieke doelgroep? Waaraan merk je dat?
Ja, de voorstellingen van Theater FroeFroe zijn vaak gericht op een
breed publiek, zowel kinderen, jongeren als volwassenen. UNDRWRLD wordt
gecategoriseerd als 10+, al denk ik dat deze voorstelling op sommige
momenten te spannend is voor 10-jarigen. De combinatie van visuele spektakels, muziek en universele thema's die
zowel jong als oud aanspreken. De marketing en promotie, zoals kleurrijke
en fantasierijke trailers en affiches, zijn ontworpen om aantrekkelijk te
zijn voor gezinnen en scholen. De voorstelling is dan wel gebaseerd op de Griekse mythologie, ze is
overgoten met een saus van humor. Die laag humor zal niet door de jongste
kijkers begrepen worden, maar maakt het dan weer aantrekkelijker voor
volwassenen.
Thematiek
Moet je die thematiek zelf achterhalen of
wordt de boodschap expliciet verwoord? In veel van FroeFroe's producties
wordt de thematiek op een visuele en symbolische manier gepresenteerd, waardoor
het publiek de ruimte krijgt om hun eigen interpretaties te maken. In het geval
van UNDRWRLD is het vooraf duidelijk dat de voorstelling gaat over de mythe van
Orfeus, maar dan anders …
De mythe van Orfeus en zijn tocht naar de Onderwereld, kan nog altijd gelden
als één van de mooiste verhalen over de liefde. Binnen het kader van dit
klassieke gegeven werd duchtig gefantaseerd over de grens tussen leven en dood.
De iconen uit het origineel, Orfeus, Euridice, Hades en Persephone krijgen heel
menselijke trekken. Het eenrichtingsverkeer van hier naar de overkant heeft een
eigen gezicht in het personage van Charon, de Veerman. De voorstelling speelt
op het scherp van de snee. Daar waar de emoties het grootst zijn en er
definitief en voor altijd wordt afgerekend. (UNDRWRLD - FroeFroe, z.d.-b)

Opvoeringstekens
Hoe maken de proxemiek en gestiek de
onderlinge verhoudingen zichtbaar?
In UNDRWRLD wordt, zoals gewoonlijk bij
FroeFroe, gebruik gemaakt van poppen en acteurs die samen op het podium staan.
De manier waarop de personages ten opzichte van elkaar bewegen en
gepositioneerd zijn, helpt om de relaties en spanningen tussen hen zichtbaar te
maken. De choreografie en de interactie tussen de poppen en acteurs zijn echt buitengewoon.
Sommige poppen worden door meerdere acteurs 'bediend' en toch blijven de
bewegingen vloeiend en natuurlijk.
In
hoeverre draagt de belichting bij tot het geheel?
De belichting speelt
een cruciale rol in het creëren van de sfeer en het ondersteunen van de
narratieve elementen van UNDRWRLD. Donkere tinten, schaduwen en
strategische verlichting kunnen de mystiek en spanning van de onderwereld
benadrukken. Licht kan ook worden gebruikt om aandacht te vestigen op
specifieke personages of momenten.
Het podium representeert een aantal locaties, door een specifiek deel
van het podium te belichten weet de toeschouwer waar de scène zich afspeelt.
In het ijssalon van Euridice, aan het water bij Charon de veerman, in de
onderwereld bij Hades.

Wordt
er gebruikgemaakt van functionele multimediamiddelen?
Ja, Theater
FroeFroe staat bekend om hun gebruik van muziek en multimedia, inclusief
film en videoprojectie, om hun verhalen te verrijken. In UNDRWRLD worden
videoprojecties gebruikt om de illusie van de onderwereld te versterken,
de omgeving te veranderen en extra dimensies aan de voorstelling toe te
voegen. Zo worden er bijvoorbeeld projecties afgespeeld achter de acteurs
op het moment dat Persephone een liefdeslied zingt voor Hades.